Dobry lektor – jak go rozpoznać?

Nauka języka angielskiego to przede wszystkim praca z nauczycielem, lektorem. Zanim wybierzemy konkretny kurs językowy czy zdecydujemy się na lekcje twarzą w twarz warto zrobić porządny research i zastanowić się, jakie są nasze oczekiwania i wymagania. O czym pamiętać podczas poszukiwań?

 

1. Określ swój cel!
Zanim zaczniemy sprawdzać kolejnych interesujących lektorów oraz nauczycieli powinniśmy jasno określić swoje cele. Czy chcemy uczyć się języka od podstaw? Czy naszym marzeniem jest poprawienie jakości komunikacji i rozwijanie słownictwa? A może brakuje nam wiedzy teoretycznej dotyczącej gramatyki? Podczas rozmowy z lektorem będziemy mogli szybko powiedzieć, na czym najbardziej nam zależy i ewentualnie skonfrontować jego ofertę.

 

2. Pytaj o referencje, doświadczenie, weryfikuj
Nauka języka z osobą popełniającą wiele błędów nie ma większego sensu. Niestety, w Polsce wielu jest prywatnych nauczycieli, którzy oferują swoje usługi pomimo słabych umiejętności językowych. Decydując się na konkretnego lektora, również w szkole językowej, nie bójmy się pytać o jego referencje, przebyte kursy, zdobyte doświadczenie zawodowe. Weryfikujmy, do kogo trafiają nasze pieniądze i czy są one słusznie wydawane! Warto również zapytać, z kim dotychczas pracował lektor i z jakimi grupami wiekowymi pracowało mu się dotychczas najlepiej. To także ważny trop!
Wiele osób w ciemno decyduje się na zatrudnienie lektora z polecenia. Nie jest to jednak dobra metoda. W jednym przypadku „chemia” pomiędzy lektorem a uczniem się pojawia, jednak w innej relacji może jej w ogóle nie być.

 

3. Metody do motywowania
Każdy nauczyciel posiada swoje metody pracy i motywacji uczniów. Zazwyczaj jest to zróżnicowany plan łączący zarówno „suchą” naukę, jak i wykorzystywanie urządzeń audiowizualnych. Motywacja uczniów jest niezwykle ważna do podnoszenia wyników, jak również do rozbudzania żądzy wiedzy. Doświadczony nauczyciel z pasją z pewnością skutecznie zmotywuje nas do pracy!

 

4. Materiały
Warto pytać o metody nauczania, wykorzystywane materiały, konkretne casy. Doświadczony nauczyciel będzie mógł wymienić ich przynajmniej kilka. Dodatkowo może również przedstawić nam ramowy plan prowadzonych przez siebie zajęć oraz określić, na jakie elementy kładzie on największy nacisk. W przypadku niewielkich grup to sam nauczyciel musi wyczuć, jaki rodzaj materiałów jest najlepszy dla danej grupy. Pamiętajmy: dobry lektor to osoba z otwartą głową, gotowa na zdobywanie nowych doświadczeń i chętnie dzieląca się swoją wiedzą.