Jak nauka języka wpływa na nasz mózg?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Nauka obcego języka może zwiększyć rozmiar Twojego mózgu. Do takich wniosków doszli szwedzcy naukowcy, podczas monitorowania pracy mózgu w trakcie nauki drugiego języka. Badacze postanowili lepiej poznać korzyści z nauki języków za pomocą rezonansu magnetycznego oraz praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu elektrofizjologii.

Wyraźne zmiany w strukturze mózgu

Szwedzkie badanie MRI (Magnetic Resonance Imaging) wykazało, że nauka języka obcego ma widoczny wpływ na mózg. Pacjentów podzielono na dwie grupy badawcze: rekrutów wojskowych oraz studentów medycyny. Rekrutów nauczono dwóch języków: arabskiego i rosyjskiego. W tym samym czasie studenci przyswajali nauki poznawcze, lecz nie języki. Badanie MRI wykazało, że w grupie rekrutów zaszły wyraźne zmiany w strukturze mózgu. Ciekawe okazało się to, że zmieniła się u nich struktura w hipokampie i w obszarze kory mózgowej, związanej z nauką języków. Jak zauważają naukowcy, nie jest do końca jasne jak duże zmiany mogą zajść w mózgu po ponad 3 miesiącach intensywnej nauki języka. W dłuższej perspektywie mogą być one jednak bardzo obiecujące.

Technologia w nauce języka

Patrząc na rezonans magnetyczny mózgu, możemy dowiedzieć się, które części mózgu są aktywne podczas określonego zadania w trakcie uczenia się. Na przykład, możemy zrozumieć, dlaczego native speakers języka japońskiego nie słyszą różnicy w wymowie pomiędzy „r” a „l” (trudno im odróżnić np. „river” od „liver”). Kiedy przedstawiono angielskie słowa, zawierające którykolwiek z tych dźwięków, badania wykazały, że tylko jeden region mózgu jest aktywny, z kolei u angielskich native speakers były aktywne dwa – po każdym dla unikalnego brzmienia. Aby japończycy mogli nauczyć się mówić po angielsku, podczas nauki muszą aktywować oba obszary mózgu. Służą do tego specjalne oprogramowania, które wyolbrzymiają aspekty każdego dźwięku, dzięki czemu mózg „wyczuwa” różnicę.
Tego typu badania mogą doprowadzić do postępu w wykorzystywaniu najnowszych technologii do nauki drugiego języka. Mogą także pomóc nam w doborze metod nauczania dostosowując je do naszych możliwości poznawczych.

Nauka niezależna od wieku

Jesteśmy pewni jednego. Ludzie, którzy mówią w drugim, obcym języku mają lepszą pamięć i są bardziej twórczy. Nauki nie musimy zaczynać jako dzieci! Naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu podkreślają, że miliony ludzi na całym świecie rozpoczynają naukę języka w swoim późniejszym życiu – w szkole, na uniwersytetach lub w pracy. Ich badania wyraźnie pokazują, że znajomość języka obcego jest korzystna niezależnie od tego, kiedy się go zaczniesz uczyć.

To co, spróbujesz? 🙂

 

 

Źródło:
http://www.theguardian.com/education/2014/sep/04/what-happens-to-the-brain-language-learning[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]