Metody nauczania a wiek kursanta

Podstawowym problemem każdego lektora podczas przyjmowania nowej grupy czy też kursanta jest dopasowanie treści do wieku. Doświadczeni lingwiści i pedagodzy wiedzą doskonale, że zupełnie inaczej wygląda nauka w przypadku dzieci w wieku wczesnoszkolnym, młodzieży oraz osób dorosłych. Jak wygląda przygotowanie takich zajęć w praktyce?

Nauczanie wczesnoszkolne
Lektorzy są zgodni, że nauczanie w przedszkolach języka angielskiego jest jednym z najtrudniejszych zadań, przed którymi stają. Konieczne jest nie tylko zainteresowanie maluchów, ale i przekazanie im wiedzy w sposób dostosowany do ich wieku. Przy zajęciach tego typu konieczne jest zaangażowanie, ale i cierpliwość. Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez rysunki i zapamiętywanie słów. Niezwykle pomocne okazują się być liczne piosenki i wierszyki.

Młodzież
Wielu nauczycieli języka angielskiego mających zajęcia w szkołach państwowych zwraca uwagę na schematyczność i powtarzalność lekcji. Wynika to z konieczności zgodności z sylabusem, który musi zostać przerobiony bardzo dokładnie. Polskim szkołom zarzuca się również wtórność: na kolejnych szczeblach nauczania powtarzany jest ten sam materiał, marnując cenny i ograniczony czas. Pomimo tego lektorzy chętnie przemycają podczas lekcji również inne metody nauczania – chętnie sięgają oni po artykuły zaczerpnięte z sieci, a dotyczące współczesnego świata. Tematyka może być różnorodna, jednak młodzież z zaciekawieniem czyta o życiu gwiazd, swoich idoli.

Maturzyści
Osobną grupą do nauczania są maturzyści – w przypadku szkół językowych kursy dla nich rozpoczynają się na rok przed planowanym egzaminem dojrzałości. Podczas zajęć lektorzy skupiają się przede wszystkim na wymaganiach, jakie stawia KEN przed przyszłymi maturzystami. Zakres zagadnień znaleźć można w sylabusach, jednak lektorzy chętnie wychodzą poza utarte schematy nauczania. Wykorzystują oni przede wszystkim materiały audio-wizualne, skupiają się na interakcjach, rozmowach oraz szlifowaniu form pisemnych, wymaganych na egzaminie. Celem zajęć jest powtórka podstaw gramatycznych, rozszerzenie słownictwa oraz przygotowanie się do wypowiedzi ustnej.

Osoby dorosłe
Osoby dorosłe decydujące się na kurs w szkole językowe zazwyczaj mają konkretny powód. Najczęściej podawanym jest wymóg poznania przynajmniej jednego języka obcego na zajmowanym stanowisku pracy, rzadziej chodzi o indywidualną chęć poszerzania wiedzy lingwistycznej.
Wiele zakładów pracy organizuje dla swoich pracowników takie zajęcia – cieszą się one sporym zainteresowaniem. Sami lektorzy przyznają, że nauka z osobami dorosłymi jest znacznie przyjemniejsza – wynika to przede wszystkim z zaangażowania słuchaczy oraz ich osobistych motywacji.
W przypadku osób dorosłych zdecydowana większość miała już styczność z językiem angielskim, dzięki czemu powtórki zajmują niewiele czasu i możliwe jest skupienie się na rozwijaniu słownictwa.

Same zajęcia mają charakter mieszany – lektorzy chętnie wychodzą poza obręb klasycznych podręczników wykorzystując materiały audio i wideo, zachęcając do czytania anglojęzycznej prasy i książek. Wielu lektorów sięga także po współczesne seriale w języku angielskim, jako niezawodny sposób z osłuchaniem się języka. Poza zajęciami dorośli słuchacze zachęcani są również do słuchania podcastów, rozwijania zainteresować poprzez czytanie anglojęzycznych blogów, artykułów.

  1. ZMIANA GODZIN OTWARCIA SEKRETARIATU

 

ODDZIAŁ WROCŁAW:

 

w piątek 21.10. sekretariat szkoły będzie wyjątkowo czynny w godzinach:

 

9:00 – 13:00 i 15:00 – 17:00

 

ODDZIAŁ GLIWICE:

 

w poniedziałek 24.10. sekretariat szkoły będzie wyjątkowo czynny  w godzinach:

 

12.00 – 20.00

 

PRZEPARSZAMY ZA UTRUDNIENIA